In 2019 bestaat de radio honderd jaar. Maar wie vond dat belangrijke medium eigenlijk uit? In het boek De Radio, een cultuurgeschiedenis passeren maar liefst 24 figuren de revue, die overal in de wereld zijn gepresenteerd als ‘vader’ of ‘uitvinder’ van de radio. Daarbij zit de Nederlander Hanso Idzerda die op 6 november 1919 vanuit Den Haag een eerste radio-omroepuitzending presenteerde. Aan hem danken we een honderdjarige geschiedenis met een enorme invloed op mens en maatschappij. De radio bracht muziek in alle soorten en maten in de huiskamers; of het nu van het Concertgebouworkest was, de Ramblers of Rob de Nijs en Doe Maar. Want radio kent alle smaken waar luisteraars voor zijn. Idzerda presenteerde in zijn eerste uitzending al een lijst populaire muzieknummers en sindsdien zijn daar alleen maar lijsten bijgekomen. Dankzij Pete Felleman, Dick Duster, Joost den Draaijer, Frits Spits, Giel Beelen en vele andere diskjockeys of ‘ridders van de aether’. De hitlijsten zijn onverminderd bekend, of het nu de Top 2000 is of de klassieke Hart en Ziel-lijst.
Maar radio maakte ook de verbeelding van luisteraars los bij spannende hoorspelen zoals de Paul Vlaanderen-reeks. Met de meeslepende verslagen van voetbalwedstrijden, Olympische Spelen en de Tour gingen legendarische radiostemmen van Han Hollander, Peter Knegtjens, Theo Koomen en Jack van Gelder tot het collectief geheugen behoren. En we herinneren ons de Watersnoodramp in 1953 vooral dankzij de emotionele radioreportages. Radio is het medium dat er altijd is met het heetste nieuws, 24 uur per dag.
In De Radio werpen specialisten licht op de spannende geschiedenis van misschien wel het belangrijkste medium van de twintigste eeuw. Een medium waarvan de ondergang al snel na de geboorte werd voorspeld door politici en cultuurpausen die spraken van ‘cultuurvervlakking’, ‘muzieksurrogaat’ of ‘gevaarlijk nepnieuws’. Bij de start van televisie, internet en de smartphone werd de ondergang opnieuw voorspeld, maar de radio bestaat nog steeds. Volgens De Radio overleeft radio de innovatiestormen ook nu en de nabije toekomst. In nieuwe vormen via internet, mobiel of online, maar altijd vanuit de universele radiokracht met muziek en informatie die de verbeelding van mensen prikkelt.